اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

آسانسور وسیله‌ای است که کار حمل و نقل را در ساختمان ها راحت‌تر نموده است. با وجود آسانسور بسیاری از مشکلات تردد در ساختمان ها کاهش یافته است. اما باید دانست برای اینکه همیشه بتوانیم از این وسیله استفاده کنیم باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم و از ظرفیت‌ها، قوانین و استانداردهای آسانسور در زمان استفاده از آن پیروی کنیم.

علاوه بر موارد فوق نباید موضوع سرویس آسانسور را نادیده گرفت. بلکه باید نسبت به آن جدی باشیم زیرا آسانسور هم مانند دیگر دستگاهها نیاز به سرویس و نگهداری دارد و نیز باید دانست که هرگونه کوتاهی در انجام سرویس به موقع آن موجب خطرات جبران‌ناپذیری از جمله آسیب‌های جانی و مالی فراوانی خواهد شد.

به منظور داشتن یک برنامه منظم در خصوص نگهداری از آسانسور، قراردادی بین مدیر ساختمان (کارفرما) و مجموعه مجاز ارائه دهنده خدمات آسانسور (پیمانکار) منعقد می‌گردد. این قرارداد دارای تعهدات و ضوابط خاصی است و به صورت سالیانه صورت می پذیرد.

باید دانست که مجموعه سرویس و نگهداری آسانسور در این قراردادها هیچگونه مسئولیتی در قبال تعمیرات قطعات معیوب ندارد. هزینه سرویس آسانسور به صورت سالانه از طرف اتحادیه کشوری آسانسور به پیمانکار ابلاغ می‌شود.

قبل از تنظیم و عقد قرارداد باید از عضویت مجموعه مورد نظر در اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی به آدرس www.ieeu.ir اطمینان حاصل نمود.

دستگاه آسانسور نیز همانند دیگر دستگاه‌ها دارای عمر مفیدی است که این عمر مفید را قطعات با کیفیت و مرغوبی که در آن به کار رفته شده است تضمین می کند. البته نصب دقیق قطعات نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که هر چقدر هم که قطعات با کیفیت باشند اما کوچکترین ایرادی در نصب آن ها باشد، نمی توان گفت که آسانسور می تواند فعالیت درستی داشته باشد. اما جدا از موارد فوق چند عامل دیگر در استهلاک آسانسور موثر است

زیر پا گذاشتن قوانین و استانداردها از جمله حمل و نقل بارهای سنگین مخصوصا در اسباب‌کشی‌ها، فشردن مداوم پنل و ضربه زدن به آنها، نادیده گرفتن برخی لرزشهای کابین، وارد کردن ضربه و فشار به درب‌ها در حین حرکت کابین و مهم‌تر از همه توجه نکردن به خدمات سرویس و نگهداری آسانسور و البته سهل‌انگاری مدیر ساختمان و استفاده‌کنندگان همگی از عواملی هستند که منجر به استهلاک سریع و فرسودگی زودهنگام آسانسور می‌شوند.

البته گاهی این سهل‌انگاری‌ها به خاطر فرار از پرداخت هزینه‌ها است. با چنین شرایطی دچار ضرر و زیان‌های فراوان مالی و گاهی جانی شده و به همین علت باید دردسرهای فراوانی را متحمل شد.

پس بهتر است طبق قوانین و ضوابط از آسانسور استفاده کرده و نیز هزینه‌های خدمات را پرداخت نموده تا کمتر دچار دردسر شویم. بنابراین در این صورت خواهیم دید که سرویس آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است به صورتی نباید به هیچ وجه از آن چشم‌پوشی کرد.

« اهمیت چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور »

مجموعه های مجاز ارائه دهنده خدمات آسانسور موظفند چک لیستی در خصوص بازبینی قطعات آسانسور بصورت یک برنامه منظم در اختیار سرویسکاران خود قرار دهند. در این چک لیست قطعات اصلی و جزئی آسانسور ثبت شده و سرویسکار طبق این برنامه آسانسور را چک آپ می کند. با وجود این چک لیست، سرویسکار تمامی قطعات را بازرسی نموده و مشکلات آنها را برطرف می نماید. بعد از بررسی هر کدام از بخش ها و قطعات آسانسور در چک لیست جلوی قطعات بازرسی شده علامتی به منظور سلامت آنها توسط سرویسکار زده می شود. این باعث می شود تا سرویسکار در سرویس ماهیانه هیچ قطعه ای را فراموش نکرده و از قلم نیاندازد. در پایان هر ماه این چک لیست به نحو مقتضی در اختیار مدیر ساختمان قرار می گیرد.

« توجیه اقتصادی در سرویس و نگهداری آسانسور »

همانطور که می دانید در سرویس آسانسور به صرفه بودن یا به عبارتی توجیه اقتصادی مسئله مهمی می باشد

در بعضی مواقع مدیر ساختمان و استفاده کنندگان از آسانسور برای کمتر شدن هزینه ها از قطعات نا مرغوب در سرویس و تعمیرات آسانسور استفاده می کنند که این نه فقط هزینه ها را کاهش نمی دهد بلکه مشکلات فراوانی از جمله تهدید جان استفاده کنندگان را فراهم میکند. هیچگاه در انجام سرویس آسانسور کوتاهی نکنید و نگران هزینه هایی که بابت سرویس به موقع آسانسور می پردازید نباشید زیرا در صورتی که قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند در صورتی که به موقع تعویض یا تعمیر نگردند، در عملکرد بقیه قطعات خلل وارد کرده و در نتیجه باعث اختلال در مکانیزم آسانسور می شود. جدا از هزینه زیادی که برای این اختلال و خرابی بایستی پرداخت شود، در بدترین حالت ممکن است باعث بروز خطرات جانی در آسانسور شود.

« خدمات رسانی امداد آسانسور ایران »

مجموعه امداد آسانسور ایران، با بهره گیری از متخصصین مجرب با سرویس و نگهداری منظم طبق اصول پذیرفته شده در آسانسور، مجموعه خدمات آسانسور از صفر تا صد را به انجام می رساند. این مجموعه سرویس و نگهداری از آسانسور های خاص و ویژه ، هیدرولیک،‌گیرلس و سایر موارد علاوه بر انجام خدمات در فروش قطعات آسانسور با مناسبترین قیمت و کیفیت بالا به مشتریان خود اقدامات گسترده ای را انجام داده است. اجرای تعمیر و نگهداری آسانسور طبق چک لیست ، بازدید کارشناسی و مستند سازی از وضعیت آسانسور قبل از عقد قرارداد سرویس و نگهداری، اعزام افراد متخصص جهت تعمیرات تخصصی آسانسور و با سابقه، ارائه خدمات در کوتاه ترین و کمترین زمان ممکن با بهره گیری از سیستم نرم افزاری اختصاصی مجموعه از جمله خدماتی است که مجموعه امداد آسانسور ایران در آن زمینه به فعالیت می پردازد

این عملکرد مطلوب باعث شددر چندین سال متوالی بالای 90 درصد سطح رضایت مندی از مجموعه کسب گردد که این خود نقطه عطفی برای این مجموعه به حساب می آید.

« تاثیر طبقه بر پرداخت هزینه ها در قوانین استفاده از آسانسور »

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول می توانند از پرداخت هزینه های بازرسی و هزینه های تعمیر خودداری نمایند؟

طبقه ماده 23 قانون تملک آپارتمان ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. همچنین حق شارژ ساختمان ربطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه های قسمتهای مشترک هستند و حق شارژ وظیفه ای بر گردن تمام اهالی ساختمان است

مدیر ساختمان وظیفه دارد با مجموعه ای معتبر و دارای جواز کسب در این حوزه برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهد

طبق قانون آسانسور و ماده 56 ، اسباب کشی با آسانسور که مخصوص حمل انسان است، ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در دراز مدت بر این وسیله عمومی وارد کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

keyboard_arrow_up